Tipy a inspirace

A+ A A-

VERBÁLNÍ KUNG-FU

Ohodnotit tuto položku
(2 hlasů)

 

Kdo má někdy problémy v komunikaci či lépe řečeno s jejím chápáním ostatními lidmi, měl by se na pultech knihkupectví poohlédnout po knize Sam Hornové s názvem Verbální kung-fu. Tak jako je účelem bojového umění kung-fu odrazit, odzbrojit či zneškodnit útok protivníka, je záměrem verbálního kung-fu odrazit, odzbrojit či zneškodnit něčí psychologický útok.

 

images

 

Jde o jakousi mluvenou formu sebeobrany, učí, jak se chovat s pocitem sebedůvěry a nenechat se slovně napadat. Je to i životní filozofie, která prostřednictvím slov umožní lépe vycházet s lidmi.

Co uděláte, když někdo řekne cosi nepříjemného, nepřiměřeného nebo nevlídného? Nevíte, co říci, a tak zůstanete zticha? Řeknete svůj názor a vzápětí toho litujete? Přemýšlíte nad dokonalou odpovědí ještě půl dne? Přemýšlet byste měli dříve, než dotyčnému odpovíte. Pokud na vás někdo slovně zaútočí, měli byste před svou odpovědí nejdříve zjistit pohled na věc z druhé strany - pak možná mnohdy poznáte, že je vaše první reakce nepřiměřená.

Vizualizace: Každý týden jezdíte navštěvovat matku, která žije v domově důchodců. Moc se na to netěšíte víte totiž, jak bude návštěva probíhat. Matka si od okamžiku, kdy si sednete, bude stěžovat na spolubydlící, teplo případně zimu na pokoji, na neochotný perso

nál, kterému trvá věčnost, než něco donese, na jídlo… Zkuste se ale na její situaci podívat z jejího úhlu pohledu. Jak byste se cítili, kdybyste museli trávit 24 hodin denně, 7 dní v týdnu mezi nemocnými, cizími lidmi? Jak by vám bylo, kdybyste museli trávit ten čas na pokoji s člověkem, kterého ani nemáte rád a který si pouští televizi tak nahlas, že přehluší i vaše myšlenky? Podobné otázky vás vyvedou z často sobeckého chování. Uvědomíte si, že pár hodin duševní podpory týdně je po tom, co pro vás udělala vaše máma, to nejmenší, co teď můžete udělat vy pro ni.

Otázky „Jak bych se cítil(a)?" nebo „Proč se tak chová?" vám umožní reagovat citlivě, bez známek sarkasmu. Pár sekund věnovaných zvážení pohnutek druhého člověka vás může uchránit od vyslovení něčeho, co situaci vyhrotí. Netrpělivost je mnohdy vedlejším produktem neznalosti. Vaše pohrdání jistou osobou může být příčinou určité neznalosti její situace. Zkuste se do ní vcítit, můžete pak reagovat přiměřeněji a vyhnout se pozdější špatné náladě kvůli bezvýznamnému sporu.

Důležitým předpokladem verbálního kung-fu je obrnit se proti nevhodným poznámkám a dokázat se jimi bavit. Pak už vás nerozhodí jedovaté narážky, týkající se vaší váhy, a na otázku typu Zase pár kilo navíc? můžete odpovědět např. Jo, to ta dieta, nebo ji odpálkovat vtipným To není tloušťka, to je horizontální nadání! Pro nezaměstnaného je dosti ožehavým tématem okruh dotazů na jeho práci. Místo jedovaté odpovědi může s nadhledem pronést např. Nabízeli mi, že můžu prodávat cedule ŽEBRÁNÍ ZAKÁZÁNO, ale odmítl jsem a řeč převést hladce na jiné téma.

Terapeutický přístup

Co uděláte, pokud vám někdo začne sdělovat své problémy? Utěšíte ho výroky typu „přece to nebude až

tak špatné", „musíš se na to dívat z té lepší stránky" nebo staré známé „zítra bude lépe"? Příště si s dotyčným zkuste o jeho problémech pohovořit, místo abyste se ho z nich snažili vymluvit.

Nástroj terapeuta spočívá v parafrázování toho, co druhý řekl. Záměrem tohoto počínání je potvrdit, objasnit a sledovat tok jeho myšlenek. Parafrázováním slov pacienta bez snahy o povzbuzení nebo řešení problémů napomáhají terapeuti klientům zjistit, co je příčinou jejich pocitů. Parafrázování však není pouhé papouškování, na to pozor!

Souhlas - Omluva - Čin (SOČ)

Ocitli jste se v situaci, kdy si vám někdo jako odpovědné osobě stěžuje na něco, co mu nebylo poskytnuto, ačkoliv o to požádal a měl na věc právo. Budete se mu snažit vysvětlit, kde se stala chyba a všemožně dotyčného ujišťovat, že se mu v nejbližší době dostane

náhrady. Kupodivu to onu osobu neuklidní, naopak se svých práv bude dožadovat ještě důrazněji a hlasitěji. Jakékoliv vaše vysvětlování bude brát jen jako výmluvy.

V tomto případě byste se měli naučit používat schéma Souhlas - Omluva - Čin.

Vizualizace: V praxi by to mohlo vypadat následovně. Pacient čeká v ordinaci svého lékaře. Čeká tam i hodinu poté, kdy minula jedenáctá, na kterou byl objednán. Nervózně přechází před dveřmi, kouká na hodinky a trousí jedovaté poznámky na adresu líných lékařů. V tom se dveře ordinace otevřou a vyjde sestra. Muž se na ni utrhne, co že tak důležitého dělali a že už měl být dávno ošetřen. Sestra mu odpoví systémem SOČ:

Souhlas: „Máte pravdu, pane, objednali jsme vás na jedenáctou, ..."

Omluva: „… a velice mě mrzí, že jste nejen vy, ale i všichni ostatní museli tak dlouho čekat. Pan doktor musel k naléhavému případu mimo ordinaci."

Čin: „Zavolám mu a zjistím, v kolik se vrátí. Ještě jednou vám děkuji za pochopení a trpělivost."

Co nevrlý muž zmůže proti tak přívětivé odpovědi?

Miluji tě, ale…

Jak z této krátké větičky vytušíte, má slovíčko „ale" jaksi znevažující účinek vůči čemukoliv, co je před ním uvedeno. Všechno díky němu vnímáte jako zádrhel a i kdyby tomu tak nebylo, vždy to čekáte. „Ale" znamená špatné zprávy. Mnohem lepší je použít spojku „a". Zkuste si to!

Vizualizace: „To je dobrá připomínka, ale…" v podstatě říká: „Jsi na omylu." Zkuste říci raději: „Uvědomuji si, že ty psa nechceš a pro mě je důležitý." místo „Vím, že nemáš rád zvířata do bytu, ale já ano."

„Měl jsi" vs. „Uděláš"

Staré české úsloví praví „pozdě bycha honit" a v jádru znamená to samé, co radí Sam Hornová. Z chyb, které jsme v minulosti udělali, se sice poučíme, nemá však cenu je komukoli vyčítat. Když někdo udělá chybu, můžete mu za ni vyčinit nebo v ní hledat poučení. „Měl jsi" však mnohdy zní jako šlehnutí bičem. Nejdříve jste měl napsat žádost. S horečkou jste ho měli dovézt dříve. Představte si, jak byste se sami cítili při takovémto plísnění a poučování za něco, co už teď sami neovlivníte. Mnohem konstruktivnější je ukázat, jak se podobné chybě příště vyhnout, např.: „Příště si vyplňte tyto formuláře, ať můžeme vaši žádost urychlit." Nebo: „Až bude mít vaše dítě příště tak vysokou teplotu, prosím přivezte ho k nám co nejdříve."

„Musíš" vs. „Chceš"

V zásadě existují dva důvody pro to, něco vykonat. Buď je to proto, že chcete, nebo proto, že musíte. Slovo „musíš" však člověk chápe jako úkon, který v případě nevykonání následuje trest. Pokud něco udělat „musíte", sice to uděláte, ale s nechutí či přímo odporem. Pouze pokud něco udělat „chcete", uděláte to dobrovolně. Proto je důležité změnit příkazy na žádosti a doporučení.

Vizualizace: Potřebujete nutně mluvit se zástupcem jisté firmy, jeho asistentka vám však pouze suše oznámí, že…: „Momentálně není ve své kanceláři, musíte zavolat později." Vám nezbude než zavolat znovu a to mnohem ostřejším tónem. Asistentka by však mohla zareagovat přívětivěji: „Momentálně tu není, zkusíte zavolat později, nebo raději necháte vzkaz?" Máte na vybranou a podruhé se vám k dotyčnému bude volat mnohem lehčeji.

V mnoha situacích však tento způsob použít nelze, a to například ve vztahu nadřízený podřízený. Šéf vás těžko navnadí na to, že třídit faktury je ta jediná věc, po které zrovna toužíte. Zde přichází ke slovu staří známí všech vedoucích pracovníků (rodiče nevyjímaje) panovačnost vs. zdvořilost. Místo strohého: „V pátek se musíte zúčastnit školení BOZP. Je povinné pro všechny nové zaměstnance," působí daleko lépe věta „Mohl(a) byste si na pátek poznamenat účast na školení BOZP? Budou tam všichni noví zaměstnanci." Stejně tak je lepší použít místo věty: „Než půjdeš na hřiště, musíš si udělat úkoly," přívětivější: „Pokud si uděláš úkoly, můžeš si jít hrát na hřiště."

Nějaký problém?

Často omílané slovo, nezdá se vám? Máte nějaký problém? Žádný problém. Nějaké problémy k diskusi? Slovo „problém" většina lidí chápe jako nějaký zádrhel a pokud momentálně není žádný k dispozici, hledá ho všude. Není divu, že se pak v odpovědi na otázku: „Nějaké problémy?" nahrne hromada potíží a negativ. Když myslíte na všechny různé nepříjemné

příhody, které by se vám mohly udát, podvědomě je k sobě přitahujete. Stejně tak časté používání slova problém podvědomě nutí lidi jen k nářkům a stížnostem.

Vizualizace: Zkuste místo slůvka „problém" používat jiná s kladným významem, např.: „Prý váš počítač není úplně v pořádku," místo: „Jaký máte problém s počítačem?" „V pořádku, rád jsem vám pomohl," místo: „To není žádný problém, jen dělám svou práci," nebo „Jak to jde?" místo: „Nějaké problémy?"

Otevřená mysl

Jistě máte ve svém okolí lidi, u kterých vám jen představa, že se s nimi zítra setkáte, vyvolá kopřivku. Nebo naopak existují lidé, jejichž kouzlo způsobí, že mohou vyprávět, dejme tomu, o prospěšnosti žížal pro půdní ekosystém, a vám to přijde nesmírně zajímavé. Jsme zkrátka lidé a překonat přirozený sklon soudit jiné podle vzhledu, chování či vlastní zkušenosti s nimi lze jen těžko. Proto ke každému přistupujte s otevřenou myslí rozsudek nad dotyčným vyneste (pokud vůbec musíte) vždy až poté, co promluví nebo něco udělá. Možná vás pak překvapí nebo se naopak ujistíte o kvalitě své intuice.

Tajemství sebedůvěry

Pocit sebedůvěry či naopak bezmoci se částečně odráží i v celkovém držení těla. Sebevědomí lidé jsou vzpřímení s rovnými zády a zvednutou bradou. Naopak špatnou náladu či pocit bezmoci demonstrují často shrbená záda a hlava pokleslá mezi rameny. Prvním krokem k získání sebevědomí je tedy vzpřímený postoj, který vám pomůže odrazit nepřejícnost. Tento postoj je základem a pomůže v mnoha situacích, kdy se takříkajíc „necítíte jistí v kramflecích". Jako přípravu na podobné situace je vhodné využít jakéhosi mentálního nácviku. Jde o to, že si v duchu odehrajete možné scénáře a dokonale se tak seznámíte se všemi okolnostmi, které mohou nastat.

Vizualizace: Čeká vás nepříjemné vystoupení před lidmi či obávaná schůzka s obchodním partnerem.

Vytvořte si v mysli co nejvěrnější obraz skutečné události jak bude vypadat místo, kde bude kdo sedět, doplňte co možná nejvíce detailů. Duševní příprava je užitečnější, pokud je běh věcí i ve vaší mysli zcela přirozený neskáčete-li od jedné scény ke druhé. Jen tak dosáhnete pocitu známého prostředí, události. Pocitu, že „tohle znám, tohle už jsem viděla".

Představte si, co nechcete, aby se stalo a vybavte si svoji reakci představte si, co nejčernějšího by se mohlo stát a naučte se na to reagovat, pak vás už nic nemůže zaskočit. Vymyslete, co všechno by se mohlo pokazit a svou perfektní reakci na to. Namísto toho, abyste viděli sebe jako vystrašené myši, představte si, jak v hloučku nových známých diskutujete o své právě úspěšně zvládnuté prezentaci, při níž vám vypadlo promítací zařízení či mikrofon.

Znovu a znovu si pozitivně přeříkávejte a nacvičujte, jak se chcete chovat snažte se používat pouze kladné výrazy, vyhněte se negativům.

Události se pak nemusí přesně shodovat s tím, co jste si představovali, jejich průběh bude ale hladší a úspěšnější, než kdybyste je absolvovali bez jakékoliv průpravy.

Rada na závěr

Kniha Verbální kung-fu je užitečný rádce i praktická cvičebnice. Je v ní návod k tomu, jací by lidé měli být i jak k tomu může každý z nás přispět.

Samo verbální kung-fu je zručnost, k jejímuž zvládnutí je zapotřebí určitý delší čas. Proto se nevzdávejte, když se objeví první překážky nebo nedokážete hned vše, co jste si předsevzali. Dozvěděli jste se několik technik a možná jste si ozřejmili něco, co jste sami cítili - je teď jen na vás, jak s tím dále naložíte. Mějte však sami se sebou trpělivost!

 

© RO marketing s.r.o.

Pravidelně vydáváme tištěný časopis Tipy a inspirace.
Níže si můžete zdarma stáhnout libovolné číslo.

Tipy a Inspirace 121 ke stažení

Tipy a Inspirace 120 ke stažení

Tipy a Inspirace 119 ke stažení

Tipy a Inspirace 118 ke stažení

Tipy a Inspirace 117 ke stažení

 

Archiv všech čísel

SlideBar