Tipy a inspirace

A+ A A-

EFT CESTA KE ZDRAVí, ŠTĚSTÍ A ÚSPĚCHU

Ohodnotit tuto položku
(0 hlasů)

 

V minulém čísle jsme hovořili o nízkém sebevědomí a váš domácí úkol byl vybavit si různé konkrétní situace ze života, které mohly nějak ovlivnit vaše sebevědomí. Dnes za použití stejného postupu, jakým jsme v předminulém čísle odstraňovali bolesti, začneme pracovat na odstranění vašeho nízkého sebevědomí.

 

images

 

Nebude to samozřejmě zdaleka tak jednoduché, jako ty fyzické problémy, protože psychika je o mnoho složitější, ale i přesto doufám a věřím, že vám to trochu pomůže a nebo alespoň ukáže, že nízké sebevědomí se opravdu dá změnit a váš život se může obrátit k lepšímu.

Začneme nejdříve přítomností a vašimi konkrétními problémy. Jak už jsem naznačila v některém z minulých čísel, u EFT je jednou z nejdůležitějších věcí být dostatečně konkrétní.

Nemůžeme tedy ťukat na:

I přesto, že mám nízké sebevědomí, se mám rád/a a přijímám se", protože nízké sebevědomí je jen nadpis pro celou dlouhou knihu situací, pocitů, vzpomínek, myšlenek a emocí, a to by nám moc úspěchu nepřineslo. Začneme tedy tím, že nejprve konkretizujeme, co vlastně pro každého z vás tento pojem přesně znamená. Představte si, že já vůbec nemám ponětí, co takové nízké sebevědomí je a vůbec si neumím ani představit, jak to děláte, že ho takové máte. Vezměte si teď k ruce kousek papíru a odpovězte co nejpečlivěji na tyto otázky:

Co přesně myslíte tím, že máte nízké sebevědomí? Na tuto otázku by odpověď mohla znít napřiklad: „stydím se promluvit před více lidmi, mám strach, že když něco někde řeknu bude to trapas" atd.

Co přesně děláte, na co myslíte, jak se chováte, když ho máte nízké? V tomto případě mě zajímá to, jak to vlastně děláte, že máte nízké sebevědomí? Takže odpověď by zněla například takto: „Když přijdu do krámu, kde je víc lidí, a mám si říct o rohlíky, začnu si myslet, že se na mě všichni dívají a čekají, že udělám nějaký trapas, ta představa mě vyděsí natolik, že se mi stáhne žaludek a začnu se potit, přemýšlím jak se takové situaci vyhnout a mám na sebe vztek, že jsem tak nemožná."

Zde je důležité abyste věnovali pozornost každé myšlence, pocitu, tělesnému pocitu, emoci atd., který takovou situaci provází.

Zodpovězením těchto otázek jsme získali trochu konkrétního materiálu pro „ťukání". U otázky číslo 1 budeme tedy ťukat na:

„I přesto, že se stydím mluvit před více lidmi, se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že mám strach, že když něco řeknu, udělám trapas, se mám ráda a přijímám se."

U otázky číslo 2 budeme ťukat na:

„I přesto, že si myslím (mám pocit), že na mě všichni v krámě koukají, když jdu koupit rohlíky, se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že si myslím (mám pocit), že na mě všichni v krámě čekají, že udělám nějaký trapas, se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že mě děsí představa, že udělám v krámě trapas,se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že se mi stáhne v krámě žaludek při představě, že si mám říct o rohlíky (že udělám trapas), se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že se potím strachy, když si mám říct v krámě o rohlík, se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že mám na sebe vztek, že jsem tak nemožná, se mám rád/a a přijímám se."

Atd. atd.

Nezapomeňte u každé věty zapsat nebo alespoň zkontrolovat intenzitu pocitu či myšlenky a překontrolovat ji po každém kole. Pokud se sníží, pokračujte „zbývajícím procesem", jak jsme se to učili, a pokud se něco změní, začněte úplně od začátku.

Pokud se něco změní, obvykle se vám při ťukání změní emoce nebo se vám vybaví nějaká související vzpomínka.

Začnete li ťukat na vztek, že jsem nemožná, může se váš vztek po pár kolech EFT změnit například na lítost, že jste nemožná, v takovém případě postupujte úplně znovu od začátku, „lítost" je v takovém případě nový problém. Pokud se opět změní na něco jiného, pokračujte dál a ťukejte, dokud se všechny negativní emoce neodstraní.

Pokud se vám během ťukání vybaví nějaká vzpomínka, je to výborné. Jak už jsem říkala, nízké sebevědomí jsme se naučili a co se naučíme se můžeme také přeučit. Když se nám podaří v nějaké situaci pořádný trapas, naše mysl z toho vyvodí patřičné závěry a příště, aby nás uchránila před dalším fiaskem, raději vyrobí strach, nebo nějakou hrůznou představu, která je tak odstrašující, že nám do podobné situace ani nedovolí jít. Obvykle to dělá právě tak, že nám v hlavě říká jak hrozné to bude, jak hloupě budeme vypadat atd. a po fyzické stránce spustí celou řadu procesů od stažení hrdla, přes břicho až dolů kdo ví kam, víte jak se to lidově říká…

Taková související vzpomínka je obvykle právě jedna ze situací, kde jsme se svoje nízké sebevědomí naučili nebo ho posílili, a takovou vzpomínku je potřeba pečlivě zpracovat. Projděte ji celou stejně jako na začátku, určete negativní emoce s ní související, pocity, myšlenky a fyzické projevy, a začněte ji zpracovávat. Může to vypadat například takhle (když vezmu jako příklad trapas před školní tabulí):

„I přesto, že jsem se v sedmé třídě ztrapnila před celou třídou při referátu, se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že jsem měla na sebe vztek, že jsem zapomněla text, se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že jsem tam stála jak tvrdé Y a všichni se smáli, se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že učitelka řekla, že horší už to být nemohlo, se mám rád/a a přijímám se."

Pokud se vám vybaví další související vzpomínka, pokračujte a zpracujte ji stejně.

Přes svoji minulost vnímáme budoucnost, proto všechny situace z minulosti, které nás mohly nějak ovlivnit, jsou důležité.

Stejně důležitá je i budoucnost. Pokud už máme nějaký problém dlouho, tak jsme na něj zvyklí a obvykle si ani neumíme představit, že bychom ho neměli.

To je další téma, které je nutno zpracovat - otázka víry v uzdravení a možnost zdolání svého problému.

Zamyslete se nad tím, jestli opravdu věříte tomu, že se dokážete změnit, že vám EFT pomůže, že budete jako dřív bez problémů atd.

Zpracujte témata jako:

„I přesto, že nevěřím, že mi to pomůže, se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že si neumím představit, že bych byl/a zase jako dřív, se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že už jsem toho vyzkoušela tolik a nic nepomohlo, se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že mám strach, že mi to nepomůže a ztratím veškerou naději, se mám rád/a a přijímám se."

„I přesto, že mám strach, že se mi to všechno zase vrátí, se mám rád/a a přijímám se."

Samozřejmě, že podobný postup můžete použít i na jiné problémy, nejen na nízké sebevědomí. Zkuste to a uvidíte, pokud se budete chtít na něco ze ptat, můžete využít naší novou on-line EFT poradnu (najdete ji na internetové adrese www.eft.cz), ve které vám rádi odpovědí někteří z řady našich zkušených terapeutů.

Pro tento rok se s vámi loučím a přeji vám všem hodně zdraví, lásky a sebevědomí v nadcházejícím roce 2008!

Sindy

 

© RO marketing s.r.o.

Pravidelně vydáváme tištěný časopis Tipy a inspirace.
Níže si můžete zdarma stáhnout libovolné číslo.

Tipy a Inspirace 121 ke stažení

Tipy a Inspirace 120 ke stažení

Tipy a Inspirace 119 ke stažení

Tipy a Inspirace 118 ke stažení

Tipy a Inspirace 117 ke stažení

 

Archiv všech čísel

SlideBar