Tipy a inspirace

A+ A A-

DECHOVÉ TECHNIKY II

Ohodnotit tuto položku
(0 hlasů)

 

V prvním díle naší trilogie jsme se věnovali především jednoduchým dechovým technikám, dnes ve znalostech pokročíme a podíváme se blíže na složitější dechové techniky. K tomu, abyste je mohli úspěšně praktikovat, už je ve většině případů třeba mít vytvořeny určité dechové a cvičební návyky. Pak se jejich zvládnutím už nebudete muset rozptylovat při náročnějších cvičeních.

 

images

 

První z námi dnes jmenovaných technik se jmenuje "Otevírání třetího oka". Toto třetí oko se nachází za čelem a energeticky je spojeno s šišinkou mozkovou. Indové ho označují červenou tečkou mezi očima nad kořenem nosu. Řídí prý všechny nadpřirozené schopnosti člověka, je mu připisováno třeba astrální vidění a jasnovidectví. Toto cvičení slouží právě k aktivaci třetího oka. Zaujměte polohu vsedě nebo vleže, která je vám příjemná. Dýchejte pomalu nosem, oči mějte zavřené. Ty by měly sledovat bod mezi obočím dva prsty nad kořenem nosu. Je to, pravda, trochu nepříjemné, ale měli byste takto vydržet tak dlouho, jak je to bez velké námahy možné. Potom oči uvolněte, ale neotvírejte. Při sledování bodu zhluboka nadechujte i vydechujte. Vše několikrát opakujte. Cvičení se dá provádět několikrát denně pozitivně ovlivňuje hormonální hospodaření a stupňuje duchovní síly a schopnosti. Pomáhá také při depresích a uklidňuje.

"Střídavé dýchání" neboli "Nadi shodhana" jak se nazývá další technika, slouží k čištění energetických dráh těla (tzv. nádí), zmírňuje bolesti hlavy a úporné migrény. Výchozí poloha je pozice vsedě. Na pravé ruce překřižte prostředník přes ukazovák a položte na nos, prsty můžete také složit do dlaně. Zhluboka vydechněte, pravým palcem uzavřete pravou nosní dírku a pomalu a hluboce nadechujte levou. Pak malíčkem uzavřete i levou dírku a zadržte dech tak dlouho, jak to jen bude možné. Výdech proveďte pravou dírkou. Až budou vaše plíce prázdné, pravou dírkou se zase nadechněte, opět ji uzavřete a vydechněte levou nosní dírkou. Teď jste absolvovali jedno dechové kolo, ale jedno cvičení by jich mělo zahrnovat pět. Pokud vám zadržování dechu dělá problémy, můžete ho ze začátku vypustit a vydechovat a nadechovat plynule. Při nádechu počítejte do čtyř, při výdechu do osmi. Zadržení dechu je u začátečníků na osm početních kroků, u pokročilých na šestnáct.

Podobné cvičení se používá také k účelu očisty, podle kterého se také jmenuje "Čištění plic". Poloha pro tento cvik je vsedě na židli. Nadechujte na osm dob nosem, vydechujte na osm dob ústy. Pak setrvejte s prázdnými plícemi a počítejte do šestnácti. Prázdné plíce do sebe vtahují plyny z okolí tedy i jedovaté látky a zplodiny.

V další metodě "Jak prodloužit dech" zaujmeme opět pozici vsedě. Ačkoli by se žádné dechové cvičení nemělo provádět s ucpaným nosem, teď budeme právě tuhle situaci simulovat. Ukazováček a prostředníček složte do dlaně, palec položte na nos tak, abyste mohli uzavřít pravou dírku, prsteník stejným způsobem na levou dírku, malíček zůstává rovný. Obě dírky zavřete, zčásti uvolněte pouze levou, kterou se začnete nadechovat. Pak ji zavřete a pootevřete pravou dírku, kterou vydechnete. Pak se pravou dírkou, stále uvolněnou jen zčásti, nadechněte, úplně ji uzavřete a uvolněte zčásti levou dírku, kterou vydechnete.

Jiný typ cvičení za účelem detoxikace plic se nazývá "Ohňové dýchání". Cvičte vsedě, páteř je rovná a hlava vzpřímená. Dýchejte nosem, vzduch směřujte do podbřišku hrudník se nesmí ani hnout. Dýchejte tak, že břicho při výdechu vtahujte dovnitř a při nádechu povolujte plíce při tom používejte jako pumpu. Dosáhněte dechového rytmu dvou výdechů za sekundu. Cvičte takto tak dlouho, na kolik se cítíte stačí asi 3 minuty. Tato technika cvičení způsobuje silnou výměnu plynů v plicích, lépe je zásobí kyslíkem, posiluje vylučování jedovatých látek, zvětšuje také kapacitu plic a celkově přispívá ke zvýšení vitality a výkonnosti.

Technika zvaná "Chladivý dech" pomáhá bojovat proti hladu a žízni. Kromě toho je nápomocna při vytváření nové kůže a pomáhá při léčení kožních zranění. Poloha je opět vsedě a hlavní odlišnost od většiny metod je v tom, že nadechujte ústy a vydechujete ústy nebo nosem. Při nádechu složte jazyk do jakési roury a nadechněte chrčivý zvuk je v tomto případě na místě. Pokud nezvládnete rouru, tak při nádechu mírně pootevřete ústa a jazyk vložte mezi zuby. Pak chvíli zadržte dech a mírně vydechněte nosem. Během výdechu zavřete ústa, spolkněte sliny a navlhčete si jazyk. Ústa si před cvičením natřete balzámem, suché či popraskané rty nejsou příjemné nikdy, natož při cvičení, u kterého je nutné se soustředit. Délka cvičení je zcela ve vaši režii.

Další z technik se nazývá "Dýchání mulabhanda" a je velmi účinná při regeneraci těla po nemoci a to jak v psychické tak ve fyzické rovině. Pro dámy trénuje svaly pánevního dna, pro pány má regenerační účinky na močový měchýř a prostatu. Sedněte si vzpříma a dýchejte nosem. Nadechujte na čtyři doby, vydechujte na osm dob. Dech zadržte na osm dob pokud jste začátečníci a na 16 dob pokud jste pokročilí. Teď přijde to hlavní při zádrži stáhněte svaly v oblasti močového měchýře a řitníhootvoru, asi jako když chcete potlačit jisté potřeby a toaleta v nedohlednu. Toto by mělo trvat alespoň 10 sekund, u pokročilých 20 sekund, při výdechu se opět uvolněte. Když budete s tímto začínat, stačí pět až šest opakování, počet opakování zvyšujte postupně a vždy podle vašeho momentálního pocitu.

V rámci možností lidského těla existují tři způsoby dýchání. Jednak je to tzv. vysoké dýchání (dýchání klíční kostí) o jeho užitečnosti by vám své jistě řekly sešněrované nositelky korzetu. Pak jde o tzv. střední neboli žeberní dýchání a hluboké dýchání, tedy brániční dýchání břichem. Technika zvaná "Plné dýchání" sjednocuje tyto tři druhy do jediného. Výchozí pozice je sed s rovnými zády. Nejprve úplně vydechněte a nadechněte se nosem. Pomalu, plynule, rovnoměrně ne křečovitě a hekticky. Uvědomte si, kudy dech prochází a jak chladí. Dech by měl naplnit nejdříve dolní oblast plic a zvednout břicho, pak se dostane do oblasti dolních žeber a nepatrně zvedne hrudní koš a nakonec naplní horní oblast plic, takže se hrudník tlačí dopředu a zvedá se. Pak vzduch na chvíli zadržte a pomalu vydechněte. Dýchání by mělo probíhat bez jakékoli námahy, rytmicky a vědomě.

Název další z technik "Omlazující dýchání" jistě zaujme nejednoho čtenáře. Omlazující proto, že tak působí na celý organismus a mimo jiné pomáhá u bolestí hlavy či pískání v uších. Výchozí pozicí je opět sed na židli, uvolněný ale vzpřímený. Oči jsou zavřené, vnímejte všechny pocity, které dýchání přináší. Takto soustředěni zůstaňte po celou dobu cvičení. Hluboce se nadechněte nosem a pak ústy vydechněte, přičemž nechte vzduch odcházet s dlouhým a hlubokým "Iiiiii...". Když jsou plíce prázdné, opět nadechněte nosem a postup opakujte. Ze začátku by toto cvičení mělo trvat asi 10 minut, dále ho prodlužujte podle vlastního pocitu.

Další z technik je určena pro ty, kteří mají dobře zažité zadržování dechu, ale nesmějí ji naopak provádět ti z vás, kteří mají vysoký krevní tlak, srdečně-oběhové problémy nebo akutní plicní problémy. Jde o techniku "Intenzivní léčivé dýchání" a pokud splňujete podmínky, můžeme pokračovat. Lehněte si na záda, ruce položte vedle těla a zatněte je v pěst. Nadechujte nosem, vydechujte ústy. Nejprve zklidněte celé tělo a v myšlenkách pomalu přejděte k místu, které vám působí potíže a které by se mělo léčit. Několikrát se zhluboka nadechněte a pak dech zadržte. Během zadržení nabírejte energii nadechovaného vzduchu a směřujte ji do problémové zóny. Čím déle dech zadržujete, tím silnější účinek má. Pokud už zadržení déle nevydržíte, vydechněte a postupujte zase od začátku. Jestliže vám dělá problémy ihned dech zadržet, dostaňte se normálním dýcháním do svého dechu a teprve pak dech opět zadržte. Ještě jedno upozornění pokud se během provádění cviku začnete potit nebo silněji pocítíte vaši problémovou zónu, cvičit přestaňte a pokračujte jindy.

Následující sada cviků podporuje vnitřní rovnováhu těla, ducha a duše a podněcuje samoléčebný proces. Nazývá se "Čakrové dýchání", je to indiánské dechové cvičení a sedět byste při něm měli na podlaze, abyste byli co nejblíže zemi. Ke každé ze sedmi čaker se vztahuje jiný dechový cvik. První čakra - kořenová čakra: Nadechujte se pomalu břichem, pak na sedm dob dech zadržte a stáhněte při tom pevně řitní svalstvo a svalstvo okolo močového měchýře, pak se uvolněte a vydechněte ústy. Druhá čakra - pupeční čakra: Vzduch nadechněte ostře ústy do oblasti hrudníku, kde ho krátce zadržíte a pak ho pomalu přesunete do podbřišku. Odtud putuje vzduch ústy ven. Třetí čakra - solární čakra: Vzduch vdechujte také ostře ústy nejdříve do oblasti hrudníku. Tam chvíli dech zadržte a pozvolna ho přesuňte do horní oblasti břicha, pak ústy vydechněte. Čtvrtá čakra - srdeční čakra: Nosem se nadechněte do podbřišku, dech tu chvíli zadržte. Teď se pokuste přesunout vzduch do oblasti hrudníku, opakujte to třikrát. Pak můžete vydechnout. Pátá čakra - hrdelní čakra: Dýcháte ústy, která mírně pootevřete. Břišními svaly se nadechněte sedmi malými nárazy, stejně i vydechněte. Šestá čakra - čelní čakra (nazývá se také třetí oko): Cvik začněte tím, že prostředník pravé ruky dáte mezi obočí. Palcem téže ruky uzavřete pravou dírku a chvíli budete zhluboka dýchat do podbřišku. Po posledním hlubokém nádechu prsteníkem uzavřete levou dírku a na čtyři doby dech zadržíte. Poté pravou dírkou vydechněte, ale opět se jí nadechněte. Teď pravou dírku uzavřete, opět na čtyři doby dech zadržte a levou dírkou vydechněte. Sedmá čakra - lebeční neboli korunní čakra: Ne nadarmo se tomuto cvičení říká malá smrt. Nadechujte se nosem do břicha, kde dech na 12 početních kroků zadržte. Ústy vydechněte, ale opět čekáte 12 početních kroků, tentokráte abyste se mohli nadechnout. Všech těchto sedm cvičení byste měli nerušeně opakovat 11x za sebou.

Předpokladem k úspěšnému provedení další z technik, "Samohláskové a souhláskové dýchání", je zvládnutí plného dýchání. Celé tělo je uvolněné, hlasivky také. Pomalu se nadechněte nosem a myslete na vybranou hlásku (jak která hláska působí je uvedeno dále). Dech na tři sekundy zadržte a při výdechu hlasitě a zřetelně zpívejte, mluvte, hučte zvolený tón. Vydržte to co nejdéle a při výdechu také myslete a představujte si orgán, který hláska ovlivňuje. Tyto cviky uvolňují a prokrvují příslušné orgány a měly by se provádět 3 až 5 minut klidně i několikrát denně.

Hlásky, oblast působnosti, použití:

I

celá oblast hlavy, zejména lebeční kost,
hypofýza, epifýza, a dechové centrum,
které se nachází v hlavě,

E

celá oblast krku, zejména štítná žláza, hrtan
a hlasivky, působí příznivě na potenci
v důsledku vazby mezi hlasem a sexualitou,

A

celá horní oblast hrudníku, zejména špičky
plic, brzlík,

O

oblast hrudníku a bránice (posílení srdce),
zejména srdeční zóna, slinivka,

U

celá oblast pod bránicí, zejména žaludek,
střeva, podbřišek,

AE

jícen a oblast hltanu,

CE

činnost žaludku, jater, slinivky břišní, uvolňuje
hrudní svalstvo, masíruje a uvolňuje bránici
a působí blahodárně na srdce,

Y

oblast pod bránicí, zejména ledviny,
nadledvinky, dolní oblast páteře, pohlavní žlázy
a pohlavní orgány,

M a N

celá kostra, zvláště oblast hlavy, hrudníku a zad.

Další z technik navozuje klidný a uvolněný stav celé naší bytosti. Technika se označuje jako "Bhastrika pránajáma". Výchozí polohou je vzpřímený ale pohodlný sed s rovným postavením hlavy. Dýchání se provádí nosem, je směrováno do oblasti břicha, přičemž hrudník by se neměl hýbat vůbec. Nadechujte se rychle a ostře, nosní křídla se hýbají a dýchání proto doprovází lehký sípavý zvuk. Dech by měl být rytmický a pomáhat si lze také břišními svaly (podobně jako při Ohňovém dýchání). Začněte nejdříve hlubokým výdechem a pak podle výše popsaného způsobu 10x nadechněte a 10x vydechněte. Pak hlavu otočte nejprve ostře doleva, kde se stejným způsobem opět 10x nadechnete a 10x vydechnete, pak otočíte hlavu doprava a uděláte totéž. Sérii uzavírá výchozí pozice (hlava rovně), kde se ještě naposledy prodýcháte stejně jako v předchozích pozicích. Na závěr se ještě zhluboka nadechněte a dech zadržte, dokud to půjde (nepřehánějte to, mohlo by se vám udělat špatně). Pak ještě nějakou chvíli klidně seďte, než se váš dech vrátí k normálu.

Následující cvičení uklidňuje celý nervový systém. Označuje se termínem "Tala-jukta" neboli "Kyvadlový dech". Posaďte se rovně a uvolněně, dýchejte nosem. Váš dech musí proudit jako kyvadlo. U něj se zdá, jako by se vždy na chvíli zastavilo, ale ono při tom pouze mění směr tak musí proudit i váš dech. Při nádechu i výdechu počítejte do tří. Dech jako by se nikdy nezastavil, pouze změní směr z výdechu se stává nádech a naopak. Dýchejte plynule, téměř nepřerušovaně. Tala-jukta je také přípravným dýcháním pro další techniku zvanou "Dýchání kevali". Je vrcholem všech pránajámových technik a dělí se na dvě části kevali 1 a kevali 2. Zcela logicky se začíná u kevali 1. Oči máte zavřené a dýcháte kyvadlovým dechem, dokud váš dech nebude hluboký a uvolněný. Myšlenky soustředíte pouze na svůj dech. Jedině naprosté zvládnutí kevali 1 vám umožní přejít do kevali 2. Nyní se musíte pokusit smazat přechody mezi nádechy a výdechy. To se podaří jedině tehdy, když bude váš dech stále pomalejší. Přechod na kevali 2 probíhá sám, vy se k ničemu nenutíte. V této fázi jsou plíce nejvíce rozšířené a vy se cítíte jako byste vůbec nedýchali, jak je váš dech pomalý a nepozorovatelný. Takovýto dech by měl být průvodcem všech meditací. Právě tento nejvyšší dechový stupeň dovede meditujícího k naprostému pohroužení a stavu, který jogíni nazývají samádhí.

Dnešní výčet technik uzavírá "Spojený dech" neboli "Holotropní dýchání podle Grofa". Jen zmíním, že se jedná o velmi intenzivní dechový proces, o němž budeme podrobněji informovat v některém z dalších čísel časopisu. Přeji dlouhý dech!

Pavlína Beitlová

 

© RO marketing s.r.o.

Pravidelně vydáváme tištěný časopis Tipy a inspirace.
Níže si můžete zdarma stáhnout libovolné číslo.

Tipy a Inspirace 121 ke stažení

Tipy a Inspirace 120 ke stažení

Tipy a Inspirace 119 ke stažení

Tipy a Inspirace 118 ke stažení

Tipy a Inspirace 117 ke stažení

 

Archiv všech čísel

SlideBar