Tipy a inspirace

A+ A A-

Za vším hledej trávení

Ohodnotit tuto položku
(0 hlasů)

Dnes si dovolím připodobnit francouzskou frázi „Cherchez la femme“ což v našem jazyce známe jako „Za vším hledej ženu.“ A nepochybně v podobné situaci se nacházíme při řešení většiny problémů našeho těla pouze se záměnou ženy za trávení. Špatné či nedostatečné trávení se totiž projevuje na naší výkonnosti, vitalitě, vzhledu i a dokonce charakteru. Ale nejen to, často se na mě obrací jedinci, kteří se snaží zuby nehty nabrat na váze a jedí obrovská jídla ale s neúspěchem. Jsme bezpochyby to, co strávíme a nebo nestrávíme. Více už v dnešním článku.


Jednoduchý test trávení
Na samém počátku cesty za správným trávením je třeba zjistit, v jakém stavu se momentálně nachází. Jedním z ukazatelů je doba, za kterou projde jídlo celou trávicí soustavou. Jak na to? Jednoduše si ráno na lačno dejte 1-2 tablety živočišného uhlí (záleží na konkrétním produktu – celkem ale 5 gramů) a zapište si čas, kdy jste ho snědli. Jakmile půjdete na velkou a uvidíte černé zabarvení stolice, opět si zapište přesný čas.
Pokud je celková doba kratší než 12 hodin, je dost pravděpodobné, že nevstřebáte všechny přijaté živiny z jídla. Tedy pokud nabíráte svaly marně, je velmi pravděpodobné, že vás limituje právě předčasné opuštění potravy z těla.

 

Pokud je to mezi 12-24 hodinami, je vše v naprostém pořádku!

 

Pokud je doba delší než 24 hodin, pak jídlo zůstává ve střevech příliš dlouho, což představuje problém, jelikož se některé nežádoucí látky mohou dostat zpět do krevního řečiště a způsobit slušnou neplechu.

 

Základní proces trávení
Základní funkcí trávicího ústrojí je rozložit jídlo na menší částečky, které jsou využitelné buňkami našeho těla na obnovu buněk, růst a zejména jako zdroj energie. Postupně a to chemickou a mechanickou metodou jsou bílkoviny rozloženy na aminokyseliny, sacharidy na glukózu a tuky na glycerol.

 

Mechanická – znamená počáteční přípravné procesy pro kompletní strávení a je to žvýkání a kousání, které probíhá v ústech, kde se jednak rozměňuje jídlo, ale také mísí se slinami, díky kterým může být potrava kompletně zpracována.

 

Chemická – obsahuje trávící enzymy a žaludeční šťávy, které se zapojují buď v žaludku nebo ve střevech a slouží k poslednímu kroku trávení a následné absorbci živin skrze stěny střev. Navazuje na mechanickou část trávení.

 

Můžete mít tedy vyladěný jídelníček, a přesto se potýkat s určitými potížemi. Zkrátka pokud trpíte nějakou poruchou trávení, nezáleží na tom, co jíte, protože to vaše tělo není schopno důkladně strávit a využít!

 

Jestliže se můžete futrovat jídlem jako divý, a nepřiberete ani gram a jediným výsledkem je těžký žaludek a nadýmání namísto vybudování nějaké svalové hmoty, pak se podívejte na proces trávení blíže a čtěte dál!

 

Proces krok po kroku
Jednotlivé části, kterými prochází jídlo při trávení, jsou značně komplikované. Proto některé zmíním jen v krátkosti a více rozeberu jen ty důležité, spojené s naším zdravím a vstřebáváním živin.

 

Trávení začíná už v hlavě
Trávení jídla začíná dokonce ještě dříve než jídlo vůbec dáme do úst. Nejprve totiž dostaneme na jídlo chuť a současně mozek vyšle signál ke tvorbě slin. Sliny jsou důležitou součástí trávení sacharidů, protože obsahují enzym zvaný amyláza, který připravuje sacharidy jejich zpracování v tenkém střevě.

 

Při rozkousávání se tedy mísí potrava se slinami a je zde připravována na další cestu jícnem. Zde je důležité zmínit i fakt, že bez důkladného rozmělnění potravy na části nemohou trávící enzymy správně a efektivně fungovat.
Poté jídlo putuje do jícnu, který je spojnicí mezi ústy a žaludkem. Obyčejně to zabere pár vteřin, ale pokud není jídlo dostatečně rozkousané, může to trvat i několik minut, proto je důkladné rozkousání velmi důležité.

 

Když máme plný žaludek
Po naplnění se žaludek uzavře kroužkovitým svalem, který má za úkol ochránit jícen před únikem kyselin, které vznikají v žaludku. Tam se pak jídlo promísí s kyselinou chlorovodíkovou (HCL) a dalšími látkami. Funkcí kyseliny chlorovodíkové je zničení většiny bakterií a mikrobů, které se mohly dostat do jídla. Dále se zde začínají trávit bílkoviny díky přítomnosti pepsinu a také tuky díky enzymu lipáza. V této fázi tělo absorbuje pouze vodu, sůl a alkohol do krevního oběhu a všechny další živiny se až posléze získávají z tenkého střeva. Jídlo v žaludku setrvá 2-4 hodiny dle množství vlákniny, tuků a bílkovin v jídle, které celý proces zpomalují. Proto je vhodné těsně před a po posilování příjem vlákniny a většího množství tuků a bílkovin omezit.

 

Pokud jste hladoví před tréninkem, dejte si raději proteinový koktejl. Stejně tak se zachovejte i po tréninku. Pokud vám jde o spalování, dejte si po 30 minutách po ukončení tréninku protein. Naopak pokud nabíráte svalovou hmotu je vhodné přijmout spíš gainer.

 

Zde tělo získává živiny
Další zastávkou je tenké střevo, kde živiny z jídla putují do krevního oběhu skrze malinkaté klky na stěně střeva a tělo zde produkuje trávicí enzymy. Trávicí enzymy jsou v této fázi naprosto nezbytné pro absorbování všech živin z jídla.

 

Klky rozeznávají, jaké části jídla vstřebat a které raději zablokovat, protože jsou škodlivé. Nicméně některé potraviny a medikamenty mohou tu klíčovou funkci potlačit, což vede k nemoci zvané “syndrom děravého střeva” (neboli leaky gut syndrome). To je poměrně závažný zdravotní problém nevyužívání živin, který rozebereme v dalším článku!

 

V rámci jednotlivých částí tenkého střeva dochází ke vstřebávání minerálů, vitamínů, tuků, různých typů sacharidů (fruktózy, glukózy, galaktózy, maltózy, sacharózy a laktózy) a také bílkovin rozložených na aminokyseliny. Zde se odehrává nejpodstatnější část vašeho budování svalů. Kromě trávicích enzymů je v této části podstatná i hladina pH ve střevě. Pokud prostředí není dost kyselé nebo příliš zásadité, ne všechny živiny se absorbují a vstřebají!

 

Pokud vás zajímá problematika překyselování čtěte můj ebook – Zásady proti zakyselení organismu.

 

Co ovlivňuje dehydrataci?
Poslední částí trávicího traktu, než jídlo opustí naše tělo, je tlusté střevo. Zde dochází k absorpci zbylé vody a živin, které se ještě vstřebaly. Také se zde formuje stolice, takže pokud projde natrávená strava touto částí příliš rychle, voda se nestačí odsát a máte průjem, naopak pokud příliš pomalu – vzniká zácpa. Obojí značí problém funkčnosti střev.

 

Co teď?
Již brzy bude uveřejněn další článek o nejčastějším problému trávení – syndromu děravého střeva o kterém si povíme více a podíváme se na problém detailněji. Zároveň identifikujeme problémy, které ho způsobují. A nakonec uvedu několik principů k návratu síly trávení.

 

Udělejte si test s uhlím a sledujte publikování dalšího článku!

Znění celého článku ze kterého jsme pro Vás uveřejnili upoutávku je zde: http://blog.gorilla-fitness-eshop.cz/za-vsim-hledej-traveni/?utm_source=newsletter-CD&utm_medium=email_text-link&utm_content=clanek_za-vsim-hledej-traveni&utm_campaign=novinky-blog-clanek_20150226

Pošlete TIP na článek svým přátelům!

© RO marketing s.r.o.

Pravidelně vydáváme tištěný časopis Tipy a inspirace.
Níže si můžete zdarma stáhnout libovolné číslo.

Tipy a Inspirace 121 ke stažení

Tipy a Inspirace 120 ke stažení

Tipy a Inspirace 119 ke stažení

Tipy a Inspirace 118 ke stažení

Tipy a Inspirace 117 ke stažení

 

Archiv všech čísel

SlideBar